Studiejaar 2015-2016

Woensdag 2 september heb ik de introductie van mijn minor dyslexie: signalering en begeleiding. Een halfjaar op een andere faculteit van de Hogeschool Utrecht. Een halfjaar nieuwe kennis en ervaring verzamelen die ik later goed kan gebruiken. Lees vandaag mee over verschillende minors die bij mijn opleiding passen en over de keuze die ik daaruit gemaakt heb.

Ik studeer logopedie en begin woensdag aan mijn vierde en laatste jaar! Een spannend jaar, want naast het volgen van een minor, moet ik ook stage lopen én afstuderen. Als ik alles dit jaar afrond, ben ik gewoon in juli logopedist. Dat geeft nu nog een heel gek gevoel, kan ik je vertellen! Maar goed, eerst leg ik de focus op mijn minor…

Een minor is een samenhangend onderwijsprogramma naar keuze dat je volgt in het derde of vierde jaar van je studie. Met een minor geef je een eigen kleur aan je studie –> http://www.hva.nl.
Je kunt kiezen voor verbreding of verdieping. Mij spreekt de verdiepende kant meer aan, omdat je dan de mogelijkheid hebt om over een vak meer te leren.

Goed, ik koos dus voor de verdiepende kant. Toen kwamen de vragen:
– Welke minoren zijn er?
– Welke minoren vind ik leuk?

Ik vertel hieronder over vier minoren die bij logopedie passen en die min of meer mijn interesse hadden/hebben:

Minor logopedie en audiologie: je specialiseert je in het werken met mensen met een auditieve beperking (beperking in het horen). Je weet hoe je het gehooronderzoek moet uitvoeren, je krijgt les in Nederlandse Gebarentaal en je leert over de taalontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking. Toen ik las over deze minor, dacht ik: leuk en interessant, maar ik kijk wel even verder voordat ik kies. Bovendien is deze minor in Zwolle te volgen, iets wat het voor mij minder aantrekkelijk maakte.

Minor neurorevalidatie: je leert meer over de behandeling bij mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. Denk bij niet-aangeboren aan herseninfarct, neurologische ziekten, traumatisch hersenletsel enzovoorts. De minor gaat in op de verschillende fasen waarin een cliënt met neurologisch letsel zich kan bevinden (acuut, revalidatie, chronisch). Ook werkt deze minor aan de hand van ketenzorg. Je werkt in multidisciplinaire teams aan verschillende cases. Zo krijg je meer inzicht in andere vakgebieden. Dit leek mij een interessante, maar pittige minor! Hij kwam wel op mijn lijstje terecht, maar omdat ik vooral het werken met kinderen prefereer, was dit niet nummer 1 voor mij.

Minor taal en cultuur: Nederlandse gebarentaal: bij deze minor leer je een volledig nieuwe taal, namelijk Nederlandse Gebarentaal. Ook leer je over de werking van het oor (voor logopedie-studenten is dat basiskennis uit jaar 1) Ook maak je kennis met het beroep tolk/schrijftolk en maak je kennis met het begrip ‘doofblindheid’. Verder leer je van alles wat te maken heeft met Nederlandse Gebarentaal. Genoeg verschillende interessante aspecten dus! Vanaf de eerste les krijg je de lessen aangeboden in Nederlandse Gebarentaal. Zo leer je het dus echt goed zelf! Een deel van de lessen wordt ook gegeven door een dove docent. Deze minor stond hoog op mijn lijstje. Het lijkt mij superleuk om een andere taal te leren, zodat je deze taal goed kunt gebruiken in het werken met doven/slechthorenden. 

Minor dyslexie: signalering en begeleiding: in deze minor maak je kennis met het fenomeen dyslexie, als onderwijs fenomeen en als maatschappelijk fenomeen. Je leert kenmerken te signaleren, krijgt inzicht in zowel preventieve maatregelen als behandelingen en effectieve begeleiding. Je leert goede gesprekstechnieken en maakt kennis met compenserende en dispenserende maatregelen. Actuele overheidsmaatregelen in het onderwijs en de samenleving spelen hierbij een rol. Daarnaast maak je kennis met de sociaal-emotionele kant, de boosheid en onmacht die velen ervaren en de gevolgen die dit heeft op de ontwikkeling van het zelfbeeld. Omdat het onderwijs de belangrijkste ‘vindplaats’ is voor dyslexie is er veel aandacht voor de aanpak en begeleiding op school, maar wordt ook de rol die externe deskundigen daarbij kunnen spelen belicht, evenals het belang van multidisciplinaire samenwerking (https://kiesopmaat.nl). Ik heb dyslexie vanaf het begin van mijn opleiding iets boeiends gevonden. Een complex probleem waarbij je over veel aspecten wat moet weten. En dat leer je in deze minor dus. Deze belandt ook op mijn lijstje, ergens bovenaan!

De eerste twee vielen af en de redenen daarvan kan je in het schuingedrukte gedeelte, na beschrijving van de betreffende minor, lezen. Toen bleven de minor gebarentaal en dyslexie over. Ik ging in maart naar een informatiemiddag en verzamelde over beide minoren informatie. Samen met een klasgenoot had ik het over onze keuzes en we kwamen beiden tot de conclusie dat de minor gebarentaal ons toch tegenviel. Waarom? Tijdens logopedie leer je het een en ander over Nederlands met gebaren. Hierbij zeg je de woorden en gebruik je daarbij gebaren. Dus je zegt jas en maakt daarbij het gebaar dat bij de jas hoort. Het is dus geen taal opzich. Nederlandse Gebarentaal is wel een taal met een heel eigen grammatica en dergelijke. Natuurlijk kan het wel makkelijk zijn om deze taal te kennen, maar voor mij zou het niet veel toevoegen. Nederlands met gebaren zou voor mij ook voldoende zijn, omdat ik mij hoogstwaarschijnlijk toch niet volledig zal richten op volledig dove kinderen. Toen bleef de minor dyslexie over! En nee, ik heb deze minor niet gekozen omdat ik toch maar een minor moest kiezen en ook niet omdat de anderen niet waren wat ik ervan had verwacht. Maar dyslexie is en blijft voor mij een interessant vakgebied, waar ik heel graag meer over wil weten!

Ik ben dus heel benieuwd hoe deze minor mij gaat bevallen, jullie zullen het vast lezen in een update die waarschijnlijk in november online komt!

Voor de mensen die een minor hebben gedaan: welke minor heb je gekozen en hoe beviel deze? Laat het weten, ik ben benieuwd!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s