Interieurpraat: wat zijn nu mijn favorieten en wat vind ik echt niet mooi?

Disclaimer: ik schrijf hier over mijn niet-favorieten. Staat er nu één tussen waarvan je denkt: hoe kan dit, ik vind dit juist prachtig. Voel je niet aangevallen door dit artikel. Zo heeft iedereen zijn favorieten (gelukkig maar). En lees dit artikel met de spreekwoordelijke ‘korrel zout’. 

Mijn liefde voor interieur is een redelijk aanwezig gedeelte op mijn blog. Simpelweg omdat ik er een fascinatie voor heb. Daarbij horen natuurlijk favorieten! Maar… er zijn ook items, kleuren of objecten in het interieur die ik echt niet mooi vind.

Favorieten

Afbeeldingsresultaat voor scandinavische inrichting

  1. Een heel lichtgrijze, egale bank. Prachtig met enkele toonaangevende kussens erop. Maar dan weer geen hoekbank, maar gewoon een 3-zits bank.
  2. Een perfect gestylde kast of een mooi rek. Een rijtje mooie boeken, een paar mooie bloempotjes, dierbare fotolijstjes. Kortom: een mooi geheel.
  3. Veel wit! Uiteraard moet een huis gezelligheid en warmte uitstralen, maar met wit kun je ook iets moois creëren. Ik bedoel nu niet zo’n ultra mega wit huis met vijf zwarte accenten ;). Ik bedoel witte muren, witte stoelen, een lichthouten of witte vloer. Als tegenhanger wil ik dan graag accessoires in pasteltinten.
  4. Vilten uilen: mijn liefde voor vilten uilen kan ik niet goed uitleggen. Maar als ik een vilten uil in een winkel tegenkom, dan ben ik verkocht hoor. Dan loop ik altijd nog twee rondjes en zeg ik tegen mezelf: veel te duur voor zo’n ding, waar gebruik je dat voor, zonde van je geld. Maar het gebeurt vaak dat tie dan toch meegaat (als het niet op dat moment is, zwicht ik vaak als ik de website van die winkel bekijk).
  5. Natuurlijke materialen zoals hout. Boomstam-bijzettafeltjes, kaarsenhouders van een uitgehold boomstammetje, een houten tafel, een houten decoratie. Het kan soms niet hout genoeg bij mij. Wel mooi in combinatie met wit.

Wat vind ik nu niet mooi?

Afbeeldingsresultaat voor in dit huis

  1. Absoluut niet als belediging bedoeld hoor, maar de kleur PAARS. Wie heeft bedacht dat die kleur mooi is en in een interieur goed tot zijn recht komt? Haha, waarschijnlijk zijn er ook mensen die mijn liefde voor pasteltinten en wit niet goed begrijpen. Zo heeft ieder zijn eigen smaak, gelukkig maar!
  2. Rieten manden die je weleens ziet in die vakkenkasten van Ikea en whatever. Ik weet niet wat het is, maar ik vind het oprecht niet mooi. Geef mij maar hout!
  3. Overgordijnen in een klein huis: begrijp me niet verkeerd!!! Ik vind gordijnen prachtig, maar niet in een kleine woonkamer. Het neemt optisch zoveel ruimte weg en.. zonlicht. Ik zou overigens wel rolgordijnen of vouwgordijnen nemen, maar niet van die grote lappen overgordijnen. Nee bedankt!
  4. Wit hoogglans. Ooit werkte ik in een huis bij een jong stel. Ze hadden allemaal hoogglans kasten. Best mooi, maar je ziet er binnen no time weer vlekken op. En daarbij vind ik het nu helemaal niet meer mooi. Het staat zo ‘clean’, zo ‘strak’ en zo niet gezellig.
  5. QUOTES. Ja mensen, met hoofdletters en een punt. Om maar uitdrukking te geven aan mijn afschuw ervan. ‘Home is where the heart is’ of wat denk je van die ‘in dit huis zijn we lief, zeggen we sorry etc.’ verhalen. Nee, niet aan mij besteed!

Wat zijn jouw favorieten en wat zijn jouw niet-favorieten? Laat het me weten in een reactie!

Liefs,

Margriet

 

Geef een reactie

